سفارش تبلیغ
صبا ویژن





زندگینامه پروین

  • نویسنده:حسین ملکی
  • تاریخ:جمعه 88/5/9

زندگینامه و آغاز فوتبال

علی پروین در روز سوم مهرماه1325 در تهران ، محله بازار ، کوچه غریبان ، پنجمین فرزند یک خانواده پرجمعیت ده نفره بود که به دنیا آمد. تولد پروین تقریباً مصادف است با تاسیس باشگاه مردمی و بازیکن ساز شاهین .



علاقه پروین به فوتبال از همان سال های کودکی شکل گرفت به طوری که علی کوچولو شبها توپ پلاستیکی اش را با خود به رختخواب می برد. علی ، کوچک بود که خانواده اش به محله دولاب ( خیابان عارف) نقل مکان کرد. این جابجایی در افزایش علاقه او به فوتبال تاثیر بسزایی داشت زیرا محله دولاب به خاطر داشتن زمین های خاکی فراوان مثل زمین نادر ، زمین منبع ، زمین عارف و ... از قدیم پاتوق کوچک و بزرگ بود . علی در مهرماه1332 وارد دبستان شد و از مدرسه توحید ، تحصیل را آغاز کرد ولی عشق و علاقه او به فوتبال نمی گذاشت به درس و مشقش برسد . به همین علت از همان سال های اول در زمینه تحصیلی چندان موفق نبود.



پروین فوتبال را به طور جدی از دوازده سالگی و از زمین عارف واقع در خیابان17 شهریور و محلات شیوا و غیاثی آغاز کرد . اولین تیمی که او به عضویت آن درآمد تیم عارف بود که با همت و تلاش جعفر بیگی درست شده بود. پروین در این سال ها شاهد درخشش فوتبالیست های ایرانی مثل کوزه کنانی ، دهداری ، جدیکار ، برومند و ... در عرصه بازی های داخلی و خارجی بود و همیشه بازی های دو تیم پرطرفدار شاهین و تاج را پیگیری می کرد.



روز پنجم خرداد 1337 برای این نوجوان فوتبالدوست یک روز تلخ و فراموش نشدنی بود زیرا تیم ملی فوتبال ایران در بازی های آسیایی1964 توکیو با4 گل به تیم رژیم اشغالگر قدس ( اسرائیل ) باخت . پروین بسیار ناراحت و غمگین بود و آرزو می کرد ای کاش ! روزی برسد که من پیراهن تیم ملی را بر تن کنم که اگر این طور شود بهترین بازی را انجام می دهم و حتی جانم را فدای تیم کشورم کنم . یک سال بعد (1338 ) او در امجدیه حاضر بود تا فینال یک حذفی تهران بین دو تیم شاهین و استقلال را تماشا کند .  بازی2-2 مساوی شد و چند روز بعد دوباره تکرار شد).



آغاز فوتبال باشگاهی عضویت در باشگاه کیان

پروین کلاس دهم بود که به تیم البرز که در واقع تیم دسته دوم باشگاه کیان بود – پیوست ، تیمی که توسط علی الهی و داود معروف اداره می شد . درخشش او و بازی های قابل قبولش باعث شد تا در سال1334 به تیم کیان – که آن زمان منصور امیرآصفی را به عنوان مربی و بازیکنانی نظیر پرویز قلیچ خانی ، گودرز حبیبی و عزت جانملکی را در اختیار داشت- بپیوندد. وی دو سال در باشگاه کیان عضویت داشت .



حضور در تیم ملی جوانان

پروین در این زمان به تیم ملی جوانان دعوت شد و این تیم را در مسابقات1966 فیلیپین همراهی کرد و تا مرحله¼ نهایی صعود کردند ولی در آن جا حذف شدند. پروین در این دوره بازی ها5 گل به تیم های ژاپن و سریلانکا زد.


حضور در باشگاه پیکان

پس از تشکیل باشگاه پیکان در سال1346 ، پروین به این تیم پیوست . وی در سال1347 مرد شماره یک تیمش بود و در سال48 علی رغم پیوستن بازیکنان بزرگی مثل همایون بهزادی که از پرسپولیس به پیکان آمده بودند بازهم بهترین یار تیمش بود و موفق شد با گلهای خود و با کمک دیگر بازیکنان ، قهرمانی باشگاه های تهران را به ویترین باشگاه پیکان اضافه کند .



تیم پیکان در سال48 ، سه بازی دوستانه را به شرح زیر برگزارکرد:



·پیکان1- استوا بخارست رومانی صفر



·پیکان3- منتخب ایالات پاکستان1



·پیکان صفر – بانیک استراوا چکسلواکی2



در فروردین1349 پیکان با مربیگری آلن راجرز فاتح جام بین المللی دوستی شد و نتایج زیر را کسب کرد :



 پیکان2- دمیراسپور ترکیه1



·پیکان3- کریوا رومانی1



·پیکان2- ارتش مسکو شوروی3



بازی خوب پروین به همراه تیمش در برابر تیم های یاد شده موجب شد تا پیکان آوازه ای داشته باشد . همچنین این تیم در یک دیدار تدارکاتی دو بر یک مغلوب تیم ملی امید استرالیا شد  گل پیکان توسط پروین به ثمر رسید.



 


سال1349 ، حضور در پرسپولیس و تیم ملی

در بیست وچهار سالگی توسط محمد بیاتی ( مربی وقت ) به تیم ملی دعوت شد و در روز15 شهریور1349 و در رقابت های جام عمران منطقه ای در مقابل تیم ملی پاکستان در نیمه دوم به جای علی جباری به میدان آمد و یکی از هفت گل ایران را نیز به ثمر رساند . وی دوازده روز بعد (27 شهریور ) برای اولین بار با پیراهن پرسپولیس به میدان آمد و این تیم را در مصاف با عقاب یاری داد.



در روز سوم مهرماه در دیدار دوستانه با استقلال (3-2 ) یکی از دو گل تیمش را زد و به همراه تیم پرسپولیس قهرمان تهران شد و به مسابقات لیگ منطقه ای راه یافت که بازی های خود را در کرمان پیگیری کرد.



پرسپولیس پس از صعود از گروه اول ( زیر گروه ) در مرحله دوم با تیم های پاس و برق تهران و استقلال شیراز همگروه شد و به عنوان تیم دوم گروه خود به مصاف تیم اول گروه دیگر استقلال رفت و در حالی که بازی تا دقیقه75 یک بر یک مساوی دنبال می شد ، قرمزها در اعتراض به نحوه قضاوت ، زمین بازی را ترک کردند! فدراسیون وقت نیز پرسپولیس را3 بر صفر بازنده اعلام کرد.



بازی جنجالی در برابر استقلال

یکشنبه1349/10/27– ورزشگاه امجدیه



نیمه نهایی لیگ ایران : پرسپولیس1- استقلال1 تا دقیقه75



بازیکنان پرسپولیس : عزیز اصلی – جعفر کاشانی – اکبر محمدی – مهراب شاهرخی – ابراهیم آشتیانی – علی پروین – فریدون معینی – اصغر ادیبی – رضا وطنخواه – حسین کلانی – همایون بهزادی  کاپیتان



مربی : حسین فکری



بازیکنان استقلال : فرهنگ بادکوبه – پرویز قلیچ خانی ( کاپیتان ) – مهدی لواسانی – جلال طالبی – مهدی حاج محمد – نصرالله عبدالهی – اکبر کارگر جم – علی جباری – کارو حق وردیان – جواد قراب ( عباس مژدهی ) – غلامحسین مظلومی ، مربی : رایکوف


سال1350– قهرمانی در لیگ و جام کورش

پروین در قالب تیم پرسپولیس ، قهرمانی در لیگ را تجربه و در این بازی ها6 بار گلزنی کرد . در این سالها پرسپولیس که از نظر مادی در وضع خوبی بسر می برد در برابر باشگاه های خارجی بسیاری حاضر شد.



· پرسپولیس2- هامبورگ آلمان2



· پرسپولیس1- گوارانی برزیل صفر



گل : علی پروین



· پرسپولیس2- القادسیه کویت1



گلها : علی پروین



· پرسپولیس2- کروز یرو برزیل4



· پرسپولیس1- کریستال پالاس انگلستان5



· پرسپولیس1- کلودبن دانمارک1



· پرسپولیس1- ناسیونال اروگوئه صفر



· پرسپولیس1- اسلوبو یوگسلاوی صفر



در این سال پروین در دو دیدار پرسپولیس علیه استقلال به میدان رفت که حاصل آن یک تساوی برای دو تیم و سک پیروزی4 بر 1 برای پرسپولیس بود .



در این سال رقابت های جام بین المللی کورش نیز برگزار شد و یا قهرمانی تیم ملی ایران خاتمه یافت .



 



سال1351 ، صعود به المپیک و حضور در جام جهانی کوچک

تیم ملی فوتبال ایران در این سال درگیر مسابقات مقدماتی المپیک1972 مونیخ بود و در پایان موفق شد مجوز حضور در المپیک را بدست آورد . یک هفته بعد از صعود به المپیک ، تیم ملی ایران عازم بازی های جام برزیل موسوم به جام جهانی کوچک شد و4 دیدار حساس رابرگزار کرد.



ایران1- ایرلند جنوبی2



ایران صفر – پرتغال3



ایران1- اکوادور1



ایران1- شیلی2



در شهریور1351 ، بازی های المپیک مونیخ برگزار شد و تیم ملی ایران با دو شکست سنگین در برابر مجارستان و دانمارک و یک پیروزی دلچسب در برابر برزیل در دور اول حذف شد . در بازی های مقدماتی و نهایی المپیک و همچنین جام برزیل ، علی پروین یکی از بازیکنان ثابت تیم بود که در کنار قلیچ خانی ، قراب و صادقی ، خط میانی تیم ملی را تشکیل می دادند و به تناول بازیکنانی مثل مناجاتی ، جباری و حق وردیان در کنار آنها بازی می کردند . ترکیب ثابت پرسپولیس در این سال عبارت بود از : طاووسی ، کاشانی ، وطنخواه ، آشتیانی ، شاهرخی ، معینی ، پروین ، ادیبی ، بهزادی ، کلانی ، ایرانپاک و خردبین


سال1352 ، قهرمانی در اولین جام تخت جمشید



در این سال بازیهای مقدماتی جام جهانی1974 آلمان برگزار شد و تیم ملی ایران که در دور اول درخشان ظاهر شده بود در مصاف با قهرمان قاره اقیانوسیه ( استرالیا ) با بدشانسی مواجه شد و با مصدومیتهای ناشی از برگزاری دیدار دوستانه با زلاندنو که چند روز قبل از دیدار با استرالیا انجام شده بود و اعمال نظرهای غیر مسئولانه ، عدم تدارک کافی و سیستم دفاعی و محافظه کارانه در برابر استرالیا شکست سنگینی را متحمل شد . یک هفته بعد در تهران ، ایران با دو گل استرالیا را مغلوب کرده ولی به خاطر گل زده کمتر ، از جام جهانی خداحافظی کرد. در این رقابتها پروین یکی از اعضای ثابت و کلیدی ایران بود.



سال52 اولین دوره جام تخت جمشید برگزار شد و تیم پرسپولیس در اوج قدرت خود با کسب37 امتیاز و بدون باخت و با داشتن بهترین خطوط دفاع و حمله قهرمان شد. نتیجه حیرت انگیز6 بر صفر این تیم در مقابل تاج تهران نیز در همین سال به وقوع پیوست. همچنین در این سال پرسپولیس در حالی که از بازیکنان بزرگی سود می جست و پروین را در اوج می دید در چارچوب دیدارهای بی المللی و دوستانه به مصاف حریفان رفت .



· پرسپولیس1- چلسی انگلستان صفر



· پرسپولیس3- هندون انگلستان صفر



· پرسپولیس1- جوانان سائوپائولو صفر



سال  1353 ، قهرمانی در بازیهای آسیایی



در سال53 ، تیم پرسپولیس نایب قهرمان دومین دوره جام تخت جمشید شد . ترکیب اصلی پرسپولیس در این سال عبارت بود از : مودت ، کاشانی ، الله وردی ، معینی ، وطنخواه ، سلیمانی ، پروین ، ادیبی ، ایرانپاک ، کلانی و حاج رحیمی پور ، در شهریور ماه همین سال بازیهای آسیایی1974در تهران برگزار شد و ایران با غلبه بر تیمهای پاکستان ، برمه و بحرین به مرحله1/8 نهایی صعود کرد و در آنجا اسیر خط دفاعی و بازی بسته تیم مالزی شد تا اینکه علی پروین با گل سرنوشت ساز خود راه صعود ایران را هموار کرد .



در مرحله بعدی نیز ایران با گذر از سد تیمهای کره جنوبی و عراق به فینال رسید و در نهایت با شکست رژیم اشغالگر قدس قهرمان آسیا شد . در روز29 آذر در دیدار با چکسلواکی ، پروین که در این زمان28 ساله بود برای اولین بار  بازوبند کاپیتانی تیم ملی را بر بازو بست.






اخرین مطالب