سفارش تبلیغ
صبا ویژن





13 محور مصاحبهمطهری با فارس که روزنامهشرق سانسور کرد

  • نویسنده:حسین ملکی
  • تاریخ:پنج شنبه 90/5/27

روزنامه شرق  در حالی در دو شماره دیروز و امروز خود (سه شنبه و چهارشنبه) اقدام به انتشار متن گفت‌وگوی سه ساعته علی مطهری با خبرگزاری فارس کرد که برخی قسمت‌های مهم این گفت‌وگو را منتشر نکرده است.

روزنامه شرق  در حالی در دو شماره دیروز و امروز خود (سه شنبه و چهارشنبه) اقدام به انتشار متن گفت‌وگوی سه ساعته علی مطهری با خبرگزاری فارس کرد که برخی قسمت‌های مهم این گفت‌وگو را منتشر نکرده است.

به گزارش رجانیوز، بسیاری معتقدند علی مطهری و دیگر چهره هایی مانند او مورد سوء استفاده رسانه های اصلاح طلب و ضد انقلاب هستند، به‌گونه ای که تا آنجا که مواضع آنها تقویت کننده افکار التقاطی و رفتارهای ساختارشکنانه آنها باشد، با آب و تاب در رسانه های آنها مورد پوشش خبری قرار می گیرد اما کوچک‌ترین انتقادات علیه اصلاح طلبان و چهره های ساختار شکن، مورد سانسور شدید و بایکوت خبری کامل این رسانه ها قرار می گیرد.

در این زمینه بخش‌هایی از گفتگوی اخیر مطهری با فارس که طی آن مطهری نتوانسته به آنها پاسخ منطقی و قابل قبولی بدهد، و یا آن بخش‌هایی که به مذاق گردانندگان روزنامه شرق خوش نیامده، سانسور شده است.

مارکسیستی دانستن تفسیرهای موسوی خوئینی‌ها از آیات قرآن، روایت مطهری از ساده لوحی مرحوم منتظری، تایید پر کردن خلا شهید مطهری در حال حاضر توسط آیت الله مصباح یزدی، مبارزه جدی و قاطع شهید مطهری با جریان های التقاطی، نداشتن سابقه جبهه علی مطهری، اطلاع نداشتن علی مطهری از نامه امام به محتشمی پور در سال 66 در مورد نهضت آزادی، عملکرد موسسه صدا تحت مدیریت علی مطهری، نواقص جدی مجلس هشتم از جمله تصویب نکردن طرح نظارت بر نمایندگان، سابقه حمایت علی مطهری از طالبان، پاسخ ندادن به تفاوت ثروت صادق محصولی و مرحوم عالی نسب (از مشاوران میرحسین موسوی) و... بخشی از قسمت‌هایی است که روزنامه شرق حاضر به انتشار آن نشده است.

در ادامه این گزارش بخش‌هایی که مورد سانسور روزنامه شرق قرار گرفته است، عینا منتشر می شود:

تفاوت ثروت محصولی و عالی نسب؟

1.  زمانی که خبرنگار فارس در پاسخ به انتقادات مطهری به محصولی گفت "پس اگر این محور معیار باشد، آقای عالی‌نسب، مشاور موسوی نیز یکی از ثروتمندترین افراد ایران بود" روزنامه شرق این  جمله مصاحبه کننده خطاب مطهری و پاسخ ندادن مطهری به آن را مورد سانسور قرار داده است.

اطلاع نداشتن مطهری از مواضع امام در مورد نهضت آزادی!

2. در بخش دیگری از گفت‌وگو، مصاحبه کننده خطاب به مطهری می گوید: "سؤال بعدی ما در خصوص نهضت آزادی است. آیا شما نظر ابراهیم یزدی را مبنی بر اینکه نامه امام(ره) درباره مؤسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) دست‌خط حاج‌احمد است، قبول دارید؟" علی مطهری از نامه امام به محتشمی پور اعلام بی خبری می‌کند و می‌گوید: "نمی‌دانم. اطلاعاتم کافی نیست. امام (ره) در آنجا چه می‌گوید؟" اما این قسمت نیز در روزنامه شرق منتشر نشده است.

عدم حضور مطهری در تجمع‌های غیرقانونی

3. آقای مطهری شما در راهپیمایی‌های بعد از انتخابات حضور داشتید؟

"نه، حضور نداشتم. بنده در روزهای اول این بحران چون با مترو به منزل می‌رفتم و از ایستگاه حقانی تا منزل را در خیابان میرداماد پیاده می‌رفتم، از بین بسیجی‌ها و معترضان عبور می‌کردم. جالب است که دو طرف به من احترام می‌گذاشتند و قاعدتاً این به‌خاطر شهید مطهری بود."

راز حمله مشترک سروش، گنجی و مطهری به سپاه و بسیج

4. راز حمله مشترک شما و اکبر گنجی و سروش به سپاه، بسیج و نیروهای امنیتی چیست؟ آنها نیز دقیقاً همین حرف شما را می‌زدند.

حمله‌ای در کار نبوده تا مشترک با این افراد باشد. ثانیاً ما باید به گفته توجه داشته باشیم نه به گوینده. برخی حرف‌های آنها واقعاً درست بوده است. مگر هر حرفی که اکبر گنجی بزند، غلط است؟ ما خودمان باید اولین افرادی باشیم که برای اصلاح کژی‌ها اقدام می‌کنیم قبل از آنکه امثال اکبر گنجی یا شیرین عبادی بگویند. ثالثا بنده کی به سپاه حمله کردم؟

سابقه نظامی علی لاریجانی و حمایت مطهری از یک نظامی سابق در انتخابات 88

5. اما سانسور بخش‌هایی از پرسش و پاسخ فارس با مطهری به این موارد محدود نمی شود، تا جایی که حتی عضویت علی لاریجانی در سپاه پاسداران و حمایت مطهری از یک نظامی  سابق در انتخابات  88 (محسن رضایی) به مذاق مسئولان این روزنامه اصلاح طلب خوش نیامده و سانسور شده است:

اگر این اصل برای شما مبنا است پس چرا دامادتان، علی لاریجانی، در عین حال که رئیس صدا و سیما بود، سردار سپاه هم محسوب می‌شد؟

ایشان قبلاً در وزارت دفاع خدمت می‌کرد و هیچ‌گاه پاسدار رسمی نبوده است.

شما در انتخابات 88 از فرمانده اسبق سپاه برای ریاست جمهوری حمایت کردید؟

پاسدار استعفا دهد یا بازنشسته باشد، مشکلی ندارد.

مگر در زمان امام (ره) بسیاری از افراد سپاه کار اجرایی نمی‌کردند؟

مطهری: کار اجرایی با وزارت فرق می‌کند.

چه فرقی؟

در وزارت قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی پیوند می‌خورد و احتمال فساد افزایش می‌یابد در حالی که باید زمینه‌های فساد را از بین برد.

پس چرا در زمان امام (ره) سپاه، دولت موقت را اداره می‌کرد؟

دولت موقت را مهندس بازرگان اداره می کرد. شاید سپاه در معرفی افراد به او کمک کرده باشد. در فضای اول انقلاب، همه مسائل اضطراری بود."

طرح نظارت بر نمایندگان و سوال از رییس جمهور

7. آقای مطهری! شما گفته بودید که اگر نتوانم "سوال از رئیس جمهور" را مطرح کنم، برای دوره نهم مجلس نامزد نمی‌شوم، بنابراین با این روند نامزد نمی‌شوید؟

به عنوان مثال گفتم. حرف من این بود که اگر مجلس نتواند کارهای بزرگ مانند سئوال از رئیس جمهور را انجام دهد و نتواند دولت را وادار به تمکین از قانون کند، دیگر ارزش نمایندگی ندارد.

یعنی بزرگ‌ترین کار مجلس از نظر شما سؤال از رئیس جمهور است؟ طرح نظارت در اولویت نیست؟

خیر، سؤال و مبارزه با قانون گریزی مهم‌تر است.

مجلس در حال حاضر به دلیل نداشتن نظارت دچار مشکل شده است، برخی روزها 80 نماینده در مجلس غایب هستند.

در تمام مجالس همین‌طور است، چون برخی نمایندگان یا مأموریت هستند یا همراه رئیس‌جمهور یا وزیر در سفر. ممکن است افرادی هم برای مصاحبه یا کار دیگری در بیرون صحن باشند، مخصوصاً در زمان نطق‌های میان دستور. شما هم اگر چهار ساعت در مجلس بنشینید با آن آلودگی صوتی، سرگیجه می‌گیرید. البته صدا و سیما هم در بزرگ کردن این موضوع نقش داشته است.

اگر نماینده‌ای چهار ساعت به طور مداوم روی صندلی‌ مجلس بنشیند، دیسک کمر می‌گیرد

مگر نمایندگان این شرایط را نپذیرفته‌اند؟

اگر نماینده‌ای بخواهد چهار ساعت به طور مداوم روی صندلی‌ مجلس بنشیند، دیسک کمر می‌گیرد. اما اگر منظور شما این است که نماینده باید ساعات اضافه خود را با مردم صحبت کند، این صحبت از نظر آگاهی او از مشکلات خوب است اما اگر به معنی رفع مشکلات شخصی مردم باشد، این کار نماینده نیست. مردم معمولا به دنبال وام و اشتغال هستند و کاری از ما برنمی‌آید. تصور مردم از نمایندگان این است که مشکلات آنها را حل کنند و این اصلاً درست نیست. کار نماینده قانونگذاری و نظارت است.

اقدام‌های مورد حمایت امریکا و اسراییل موسوی و کروبی

8. مطهری: موسوی و کروبی اشتباهاتی را مرتکب شدند و اقدامات‌شان مورد پسند آمریکا و اسرائیل قرا گرفت. غربی‌ها از هر انتقاد و مخالفتی، چه درست و چه غلط، حمایت می‌کنند، مثل حرف‌های بنده که وقتی موضوعی را مطرح می‌کنم، آنها خوشحال می‌شوند.

اما شیمون پرز گفت که سبزها سرمایه‌ اسرائیل در ایران هستند.

بعد از اینکه به دنبال خطای موسوی ما نیز مرتکب آن اشتباهات شدیم و مجوز تجمع ندادیم و بحران شکل گرفت، اسرائیل چنین گفت. همه ما دست به دست یکدیگر دادیم و فتنه را آفریدیم. یعنی از موسوی ، کروبی، هاشمی و خاتمی تا دولت، بنده، شما به عنوان خبرگزاری فارس، سپاه و بسیج در فتنه مقصر بودیم گرچه سهم‌ها متفاوت است.

رد مواضع کروبی در مورد مقایسه جمهوری اسلامی و رژیم پهلوی

9. سوال بعد در خصوص کروبی است؛ وی معتقد است رژیم فعلی از رژیم شاه هم بدتر است؛ آیا شما این حرف را قبول دارید؟

مطهری: خیر؛ این حرف بی‌خودی است.

تحولات منطقه

10.  سؤال بعدی ما درخصوص تحولات منطقه و شمال آفریقاست؛ چرا شما در تحولات اخیر منطقه موضع‌گیری خاصی نداشتید؟

 دو سه بار درباره تحولات منطقه اظهار نظر کردم، یک بار گفتم که در حمایت از مردم بحرین و دانشجویان معترض به استادیوم آزادی می‌آیم.

اما نیامدید! منتظر شما بودیم.

آن طور که یادم هست باید جلسه کمیسیون مجلس را رها می کردم و نشد. در برخی موارد که همه حرف می‌زنند، دیگر نیازی نیست که حتماً‌ اظهار نظر کنم.

دفاع از موضع مشروطه خواهان مشروعه گرا در نهضت مشروطه

11. آقای مطهری! اگر به 150 سال قبل و به زمان مشروطه بازگردیم، آیا شما در جبهه مشروطه خواهان مشروعه‌خواه هستید یا مشروطه‌خواهان غربی؟

-مطهری: من مشروطه مشروعه را قبول دارم؛ شیخ فضل الله هم همین را می‌خواست. البته مخالفان او در بین علما مثل مرحوم آخوند خراسانی مخالف آن نبودند بلکه می گفتند ما توان آن را نداریم. در واقع شیخ در صدد آن بود که نقش علمای طراز اول در مجلس که کمرنگ شده بود احیا شود و مصوبات مجلس با شرع تطبیق داده شود. دموکراسی غربی به مفهوم مطلق آن را قبول ندارم چرا که به ناکجا آباد می‌رود زیرا ملاک را میل مردم می‌داند.

عملکرد موسسه صدرا و توجیه انتشار عکس باب بر روی یکی از کتب شهید مطهری

12. سوال دیگر ما در خصوص مدیریت مؤسسه صدرا است که آثار شهید مطهری را منتشر می‌کند. افراد بسیاری درباره آن طرح شما که در مجلس به تصویب رسید مبنی بر اینکه دوره انحصاری انتشار کتاب‌های استاد مطهری را تمدید کرد، اعتراض دارند و انتقاد دیگر این افراد به منتشر نشدن برخی فایل‌های صوتی استاد مطهری است؛ با وجود این ضعف‌ها شما چرا اصرار دارید که انحصار آثار شهید مطهری فقط در اختیار مؤسسه صدرا قرار گیرد؟

 این انحصار درباره آثار امام (ره) و رهبری نیز وجود دارد. آن طرح، مخصوص آثار استاد مطهری نبود بلکه حقوق ورثه همه مؤلفان و مصنفان و هنرمندان را از 30 سال به 50 سال افزایش داد. در مورد آثار خاص، انحصار باید وجود داشته باشد چرا که در غیر این صورت دچار تحریف می‌شود. اگر یک کتاب را قرار باشد 500 ناشر چاپ کنند، چه کسی می‌تواند کنترل کند. اگر یک جمله یا پاراگراف را حذف کنند، چگونه می‌توان متوجه شد؟ از این رو چاپ کتاب‌های شهید مطهری باید در یک مؤسسه و تحت نظارت مرجع صالح صورت گیرد. البته بنده نمی‌گویم که نظرات شهید مطهری را فقط ما باید تفسیر کنیم و تفسیر دیگران باطل است. انحصار در مورد انتشار کارهای موضوعی درباره آثار استاد وجود ندارد.
مثلاً اگر کسی بخواهد درباره عدالت از منظر شهید مطهری کتاب بنویسد و کار موضوعی کند، آزاد است، فقط مؤسسه باید قبل از چاپ، نقل‌قول‌ها از شهید مطهری را بررسی کند. حتی ممکن است نظر شهید مطهری را در کتاب خود رد کند؛ که ما دیگر با این مسائل کاری نداریم. بنابراین متون اصلی آثار استاد مطهری در مؤسسه صدرا چاپ می‌شود و اگر این روند نباشد آثار ایشان دچار تحریف و کارهای بازاری می شود و کار بسیار خطرناکی است. ما در این باره تجربه داریم. پس از شهادت ایشان بیش از 60 جلد کتاب جدید از شهید مطهری چاپ شده است که تعداد آثار ایشان را به 90 رسانده است.

یعنی هر 6 ماه فقط یک کتاب چاپ شده است در حالی که وظیفه این مؤسسه فقط پیاده کردن فایل‌های صوتی استاد مطهری و چاپ آن بوده است.

پیاده کردن و تنظیم و تدوین؛ همین یک کار تخصصی است و کار آسانی نیست. اگر می‌‌خواستیم به آن شکل تنظیم کنیم، الان کار تمام شده بود؛ البته در حال حاضر حدود 10 درصد از سخنرانی‌ها و درس‌های شهید مطهری چاپ نشده است و وجدان ما از بابت دقیق بودن مطالب چاپ شده راحت است.

اگر واقعاً کتاب‌ها دقیق چاپ شده است، پس چرا روی جلد یکی از کتاب‌ها عکس بهاءالله را زده بودید، هرچند شما موضع‌گیری کردید.

 ممکن است چنین اشتباهاتی رخ دهد. در این 30 سال فقط در طرح یک جلد چنین اشتباهی رخ داد. بنده گفتم طرح جلد کتاب "نهضت های اسلامی " را تغییر دهید و پیشنهاد دادم عکس امام (ره)، سید جمال، عبده و اقبال روی جلد آن باشد. قبل از چاپ از صحت عکس عبده پرسیدم که گفتند درست است اما وقتی چاپ شد، متوجه شدیم عکس عبده متعلق به فرد دیگری است. بلافاصله آن کتاب جمع‌آوری و جلدش تغییر کرد.

سابقه حمایت مطهری از طالبان

13. آقای مطهری شخصی می‌گفت در مصاحبه‌ای که 12 سال قبل با شما داشته است، از طالبان حمایت کردید، درست است؟

طالبان؟! شاید گفته باشم همه حرف‌های طالبان غلط نیست.

مبنای حرف شما این بوده که آنها چون دینی هستند نباید خیلی مورد تهاجم واقع شوند.

یادم نمی‌آید! فکر نمی‌کنم. شاید گفته باشم همه حرفهای آنها غلط نیست، خصوصا که در دوره اصلاحات هرگونه اهتمام نسبت به اجرای احکام اسلام را طالبانیسم می‌نامیدند.






اخرین مطالب