سفارش تبلیغ
صبا ویژن





ناراحتی واشنگتنپست از بیرمقی مطلق جریان فتنه؛ شکمشان سیر است، به

  • نویسنده:حسین ملکی
  • تاریخ:یکشنبه 90/4/5

دو سال پس از آنکه دولت امریکا بر اساس سیاست‌های اعلامی خود و موارد کشف شده از سوی دستگاه‌های امنیتی کشورمان تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن جریان آشوب در کشور به‌کار بست

 

 

دو سال پس از آنکه دولت امریکا بر اساس سیاست‌های اعلامی خود و موارد کشف شده از سوی دستگاه‌های امنیتی کشورمان تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن جریان آشوب در کشور به‌کار بست، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به این واقعیت پرداخت که دیگر خبری از آشوب خیابانی نیست و معترضان با شکم سیر سعی می‌کنند از داخل محیط امن خانه‌هایشان فیس بوک بازی کنند و عکس دوستانشان را ببینند. 

به گزارش رجانیوز، در بخش‌هایی از این گزارش که به‌نظر می‌رسد نویسنده آن از ادامه این وضعیت عصبانی است، آمده است: 
 
دو سال پیش فعالین ایرانی از رسانه های اجتماعی برای سازماندهی تظاهرات میلیونی ضد دولتی استفاده کردند. ولی اکنون، فعالین می گویند آزادی بی انتها که در زندگی آنلاین وجود دارد، آنها را از دنیای واقعی جدا کرده است. 
 
بسیاری از پزشک ها، هنرمندان و دانشجویانی که تظاهرات سال 2009 را سازماندهی کردند، به عوض راهپیمایی در خیابان، اکنون به بازی هایی نظیر فارم ویل می پردازند و یا عکس های ارسال شده توسط دوستان مجازی خود را نگاه می کنند و بحث های سیاسی خود را به رسانه های اجتماعی نظیر فیس بوک محدود ساخته اند. 
 
یک هنرمند 39 ساله ایرانی که اکثر روزهای خود را با دو کامپیوتر لپ تاپ با 1300 دوست مجازی خود می گذراند می گوید "ما به انقلابیون نیمکت نشین بدل شده ایم که از خطرات دنیای واقعی احتراز می کنیم. دنیای مجازی ما مثل یک میهمانی بدون قاعده است که ما را کاملا سرگرم می کند." 
 
این هنرمند زن می گوید فقط از اسم کوچکش ژینوس، استفاده می کند تا از پیگیری حکومت در امان بماند. او می گوید در تظاهرات ماه فوریه شرکت کرده بود ولی بعدا پی برده بود که تمام دوستان او در پای اینترنت مانده بودند و خبر اعتراضات را در محیطی امن از خانه خود ارسال می کرده اند. 
 
بسیاری از معترضان اعتراف می کنند که به‌طور روزافزونی به سوی دنیای مجازی کشیده شده اند، چرا که این دنیا راه های غیر قابل تصوری را برای ابراز عقیده و بیان در اختیار می گذارد. 
آن‌ها از نرم افزار های خاصی برای فرار از سانسور و مسدود کردن وب سایت هایی نظیر فیس بوک، توئیتر، بادو و امثال آن استفاده می کنند. بر اساس آمار جهانی اینترنت کشور ایران بزرگترین جامعه فیس بوک را در خاورمیانه دارد و بیشترین درصد افراد مرتبط با شبکه اینترنت را در منطقه دارد. 
 
ایرانی ها در اینترنت آن بخش‎هایی از زندگی خود را به نمایش می گذراند که باید آن را مخفی کنند. عکس هایی از میهمانی های زیر زمینی، دختران مو رنگ کرده بدون روسری و زوج هایی که در سواحل ترکیه جست و خیز می کنند. همه این شواهد نشان دهنده تحولات و روند سریع مدرن شدن طی دهه اخیر است. 
 
بهار رضایی یک شاعر، مدل و طراح اینترنتی می گوید "در دوره ای کمتر از 10 سال ایرانی ها از شکستن تابو به شکستن همه چیزرسیدند." در نظر او، رسانه های اجتماعی در ایران بیانگر جامعه ای است که درک عمیقی از دنیا دارد ولی تحت حکومتی زندگی می کند که بر اساس سنت اداره می شود. 
 
بسیاری از عقاید ارسال شده در رسانه های اجتماعی ایران نشان از آن دارد که برای آنهایی که بخش اصلی تظاهرات اعتراضی سال 2009 را تشکیل می دادند، زندگی هنوز آنقدر راحت است که به ریسک کردن آن و پیوستن به حرکت اعتراضی، نظیر آنچه در کشورهای خاورمیانه در ماه‌های اخیر رخ داد، نمی ارزد. 
 
عباس عبدی تحلیلگری که سیاست های دولت را نقد می کند می گوید: "مردم گزینه قابل قبولی را در برابر رهبران فعلی نمی بینند وشکم آنها هم سیر است. آنها سعی می کنند به زندگی خودشان بپردازند." 
 
ژینوس می گوید تغییرات در خیابان اتفاق نمی افتد بلکه در فضای مجازی رخ می دهد. او به بحث های باز و داغ در سیاست، روابط اجتماعی و سایر مسائل حساس ایرانی های در رسانه های اجتماعی اشاره می کند. به عنوان مثال، خواهر او که خود را در چادر بی شکلی پیچده است، در اینترنت کشف کرد که سه تن از آشنایان او همجنس گرا هستند. همجنس گرایی در ایران یک تابو محسوب می شود. 
 
ژینوس می گوید: "این موضوع را در زندگی واقعی چگونه می توانستیم کشف کنیم؟" او می گوید فرهنگ ایرانی، رازها را در زیر قالی پنهان می کند ولی واقعیت های مجازی به سختی قابل کتمان هستند. ژینوس می گوید با استفاده از رسانه های اجتماعی نسل جدیدی از ایرانیان آنلاین ایجاد شده است که یاد گرفته است چگونه با سرعت وارد گفت‌وگو شود و ابراز عقیده کند و چگونه به سازش برسد. 
 
او گفت "ممکن است که ما الان به تظاهرات نپردازیم؛ ولی قطعا در حال برداشتن اولین قدم های دموکراسی در فیس بوک هستیم."





اخرین مطالب