سفارش تبلیغ
صبا ویژن





تجلیل از افتضاح رأی دادن اینترنتی به "جدایی نادر..." و همصدایی ب

  • نویسنده:حسین ملکی
  • تاریخ:چهارشنبه 90/1/24

مجری برنامه "هفت" جمعه شب نیز پدیده این برنامه بود و

 

 

مجری برنامه "هفت" جمعه شب نیز پدیده این برنامه بود و سخنانش درباره ناعادلانه و دولتی بودن اکران اخراجی ها، حمایت مطلق از "جدایی نادر از سیمین"، گاف گزارش از سایت imdb و مانند آن از مواردی بود که به سادگی روی آنتن صداوسیما رفت.

به گزارش رجانیوز، اگرچه پیشتر شاهد حمایت‌های بی شائبه مسئولان دولتی از آخرین اثر فرهادی همراه با اعطای سیمرغ و ارائه تضمین‌های لازم برای اثر بعدی وی بودیم، اما جیرانی در برنامه جمعه شب "هفت" علاوه بر حمایت‌های تازه ای که از فیلم "حمایت شده" جدایی نادر از سیمین صورت داد، ادعاهای عجیبی نیز درباره ناعادلانه بودن اکران اخراجی ها مطرح کرد.

جلیلی ممنوع التصویر شد

هفت به‌عنوان مهمترین برنامه سینمایی تلویزیون، قرار بود از حضور یک مهمان استفاده کند و یاد و خاطره مرتضی آوینی را گرامی بدارد اما نتوانست از وحید جلیلی برای گرامیداشت این شهید استفاده کند.

با پیگیری های خبرنگار ما، روشن شد که مهمان دعوت شده برای این برنامه وحید جلیلی بوده که علی‌رغم هماهنگی اولیه با وی، در آخرین گفت‌وگو، عوامل برنامه به وی اعلام کردند که ممنوع التصویر است و نمی تواند دراین برنامه حضور یابد.

آخرین حضور سردبیر ماهنامه فرهنگی "راه" در تلویزیون مربوط به برنامه دیروز امروز فردا است که با انتقادهای صریحی از صداوسیما همراه بود و احتمال دارد وی بدلیل سخنانش در این برنامه ممنوع التصویر شده باشد.

اما فراستی که پس از غیبت دو ماهه اش، مجددا در این برنامه حضور یافته بود، در آغاز برنامه یاد شهید سید مرتضی آوینی را گرامی داشت.

** هم‌صدایی با صدای امریکا

جیرانی در این برنامه ضمن بیان اینکه "همه امکانات دست ده نمکی است" اصرار کرد که از نظر تعداد سینما، عدالت رعایت نشده و اخراجی ها بیش از حد سالن در اختیار داشته است.

پیشتر صدای آمریکا نیز در گزارشی چنین ادعایی را طرح کرده و نوشته بود: «دولتی شدن اکران فیلم ها با مخالفت جدی خانه سینما روبرو شد، اما معاونت سینمایی وزارت ارشاد که از پشتیبانان اصلی فیلم اخراجی ها بود، بی توجه به این مخالفت ها به سیاست‌های اول انقلاب بازگشته و اکران فیلم ها را بار دیگر در دست گرفت تا خود مشخص کند کدام فیلم در کدام سالن سینما و در چه زمانی نمایش داده شود.»

این در حالی است که تاکنون معاون سینمایی حمایتی از فیلم ده نمکی نداشته و حتی سجاد پور به‌عنوان نفر دوم معاونت سینمایی در تقبیح این فیلم، آن را همراه با لودگی توصیف کرده بود. اما در مقابل مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با ذوق زدگی مثال زدنی در مراسم اختتامیه، چند بار با فرهادی در برلین تماس گرفت و خشنودی خود و حاضران در اختتامیه را از اعطای سیمرغ به وی بیان داشت. وی همچنین پس از بازگشت فرهادی از برلین، نیمه شب به استقبال وی رفته و بنا بر برخی شنیده ها، تضمین‌های مالی لازم برای حمایت از فیلم وی را ارائه داد.

در عین حال، ده نمکی نه تنها از حمایت‌های دولتی بهره مند نبوده بلکه با بودجه شخصی حاصل از فروش فیلم‌های قبلی، به‌عنوان تهیه کننده و کارگردان اقدام به ساخت اخراجی ها3 کرده است.

جیرانی در اظهارات جمعه شب خود چند بار گفت که به سه فیلم به‌شدت کم فروش عید یعنی "یکی از ما دو نفر"، "زن ها شگفت انگیزند" و "سه درجه تب" ظلم شده است و نیز روی کمتر بودن سالن های اصغر فرهادی و سه فیلم دیگر دست گذاشت.

این سخنان جیرانی در حالی مطرح می شود که دو فیلم اخراجی ها و جدایی نادر از سیمین، به ترتیب 29 و 31 سالن در تهران در اختیار دارند و با این حال، اخراجی ها تا تاریخ بیستم فروردین، 300 میلیون تومان در تهران بیشتر فروخته است.

همچنین جیرانی با پخش میان برنامه ای که به نظر می رسید برای تولید آن زحمت زیادی کشیده!، نشان داد اخراجی ها به صورتی ناعادلانه در شهرستان‌ها، سالن های بیشتری در اختیار داشته است که ده نمکی در پاسخ گفت این مسئله که چه تعداد سالن داشته باشیم، در اختیار ما نیست.

تاکید بیش از حد جیرانی روی این مسئله درحالی صورت می گیرد که وی به خوبی می‌داند سینمادارها براساس سابقه فروش اخراجی‌های 1 و 2، برای در اختیار گرفتن اخراجی ها3 رقابت داشته اند اما در عین حال، سهمیه ای نزدیک و تقریبا مساوی در تهران به این فیلم داده شده. همچنین سینماهای خاک خورده شهرستان‌ها بیش از همه به نمایش این فیلم تمایل نشان داده اند و پخش کننده نیز براساس قواعد بازار عمل می کند.

نکته جالب این است که وقتی فیلم‌های مسعودکیمیایی با فروش متوسط، به راحتی 25 سالن را در اختیار می‌گیرد، جیرانی هیچ‌گاه چنین اعتراضی نمی کند.

گاف هفت در تحلیل imdb

همچنین در میان برنامه دیگری که هفت پخش کرد، اعلام شد: "در سایت آی ام دی بی، فیلم جدایی نادر از سیمین که هم اکنون بر روی پرده است، در میان بهترین آثار سینمایی تارخ جهان به چشم می خورد. این فیلم در رتبه 254 بهترین فیلم تاریخ سینمای جهان و بالاتر از فیلم آواتار قرار گرفته است."

این مسئله در حالی رسما در یک برنامه تلویزیونی اعلام شد که در روزهای گذشته، کاربران جهانی آی ام دی بی، کاربران ایرانی این سایت را به دلیل هجوم برای رای به فیلم اخیر اصغر فرهادی مورد تمسخر قرار داده و حتی توهین کردند.

در روزهای گذشته، سایت بالاترین که لینک دانلود اخراجی ها را منتشر کرده بود، لینک آی ام دی بی را برای رأی دادن به فیلم فرهادی در اختیار کاربرانش قرار داد. هجوم کاربران این سایت موجب شد در روزهای اول، فیلم فرهادی تنها با سه هزار رای، در رده صدفیلم اول تاریخ سینما و حتی بالاتر از آثاری مانند "پدرخوانده"! قرار بگیرد. این درحالی بود که فیلم های برجسته با چند صدهزار رأی در ردهای پایین‌تر قرار داشتند.

اما با اطلاع یافتن مسئولان آی ام دی بی از وضعیت غیرعادی این فیلم، به زودی این فیلم در رده بندی به‌شدت تنزل کرد. در این میان تعداد بسیار زیادی از کاربران جهانی آی ام دی بی، با اهانت به کاربران بالاترین، ایرانی ها را بربرهای مدرن نامیدند.

اما جیرانی با انعکاس این افتضاح کاربران بالاترین به‌عنوان یک افتخار، نشان داد در ادامه خط اپوزیسیون نظام در برجسته کردن دوگانه اخراجی ها- جدایی نادر... از هر دستاویزی استفاده می کند تا فیلم مورد علاقه اش را تبلیغ کند.

حضور مجدد فراستی و امتناع ده نمکی از پذیرش نقدها

همچنین در این برنامه، نقد فیلم اخراجی ها با حضور مجدد مسعود فراستی به روی آنتن رفت و عمده مواردی که مسعود فراستی به عنوان منتقد برنامه، پیرامون فیلم مطرح کرد، از سوی کارگردان "اخراجی‌ها ?" مورد پذیرش قرار نگرفت.

در این برنامه، ده‌نمکی با اشاره به برنامه طنزی که در ایام نوروز با برنامه هفت و مجری و منتقد آن به شوخی پرداخته بود، از فراستی خواست اصطلاحات همیشگی خود نظیر "فیلم در نیامده" را کنار بگذارد و با ادبیات جدیدی بحث را شروع کند.

فراستی در این برنامه ضمن دفاع از "اخراجی‌ها ?و2" گفت:«اخراجی ها3 اثری شلوغ است که سعی کرده در مدت زمان فیلم، حرف‌های زیادی را مطرح کند و قصه های فرعی موجب شده قصه اصلی پوشانده شود.»

ده نمکی در پاسخ گفت: «اخراجی ها یک سه گانه است و قسمت سوم، جمع بندی قسمت‌های قبل است و باید بسیاری از حرف‌ها طرح می شد. اما در عین حال فیلم قصه  و ساختار دارد.»

اگرچه فراستی در این برنامه نیز به‌درستی به وظیفه اش در نقد تکنیکی فیلم‌ها عمل کرد، اما مسئله رویکردی است که باید ابعاد آن را فراتر از جیرانی، برنامه هفت و صداوسیما دانست.

حمایت صداوسیما و معاونت سینمایی از "جدایی نادر از سیمین"

حمایت جیرانی از اصغر فرهادی را نباید منحصر به او دانست، بلکه ظاهرا صداوسیما نیز مانند معاونت سینمایی سیاست حمایت از فیلم فرهادی را در پیش گرفته است. چرا که این اتفاق مربوط به برنامه هفت یا شبکه سه نیست بلکه گفت‌وگوی ضبط شده حاتمی کیا با "راز" نیز وقتی به آخرین اثر فرهادی کشیده بود، با انتقادات شدید حاتمی کیا به وی همراه شد.

براساس پیگیری های  خبرنگار ما از منابع موثق در شبکه چهار، پس از آنکه نسخه نهایی  برنامه توسط عوامل آن به مدیریت شبکه تحویل می شود،  بخش های مهمی از انتقادات تند و تیز حاتمی  کیا به "جدایی نادر از سیمین" از این  نسخه حذف می شود که به‌عنوان مثال نام این فیلم از این گفت‌وگو بریده شده است.

حمایت‌های معاونت سینمایی از آخرین اثر فرهادی وقتی در کنار حمایت‌های تلویزیون قرار می گیرد، می توان برنامه سینمایی هفت را یکی از خروجی های یک جریان از فرهادی دانست.
 






اخرین مطالب