سفارش تبلیغ
صبا ویژن





هاشمی سکوتش را به نفع جریان فتنه شکست

  • نویسنده:حسین ملکی
  • تاریخ:پنج شنبه 89/10/23

 آقای هاشمی رفسنجانی از حدود چهار ماه پیش اظهار نظر علنی نداشته است اما همانگونه که پیش بینی می‌شد، سخنان امروز او باز هم جنجالی است.

 

آقای هاشمی رفسنجانی از حدود چهار ماه پیش اظهار نظر علنی نداشته است اما همانگونه که پیش بینی می‌شد، سخنان امروز او باز هم جنجالی است.

او که به دلیل مواضعش درباره جریان فتنه همچنان در معرض انتقادات بسیاری از فعالان حوزه و سیاست قرار دارد، در دیدار جمعی از روحانیون که معرفی نشده‌اند، بدون اشاره به بی‌اعتنایی جریان فتنه به رای مردم در انتخابات سال ??، زینتی خواندن رای مردم را «سوال برانگیز» خوانده و درباره اهداف چنین سخنانی ابراز تردید کرده است!

وی گفته است:: اینکه در شرایط حساس کنونی رای مردم زینتی عنوان شود، سوال برانگیز است که بیان چنین سخنانی با چه هدفی صورت می‌گیرد.

خاتمی فضا را مهیا کرده بود؟

هرچند آقای هاشمی مرجع این سخن خود را به صورت علنی بیان نکرده است اما کمتر از ?? ساعت پیش سید محمد خاتمی، یکی از مته‌مان اصلی زیر سوال بردن رای مردم و ایجاد آشوب‌های ??، در سخنانی گفته است، «کسانیکه مردم را قبول ندارند حق ندارند درباره مردم و از زبان مردم صحبت کنند.»

همزمانی اظهارات آقای هاشمی و آقای خاتمی سبب شده است که برخی ناظران سیاسی با استناد به رویکرد این دو فعال سیاسی، مخاطب، مرجع و هدف سخنان آنان را مشترک بدانند و وظیفه خاتمی را مهیا کردن زمینه برای سخنان امروز آقای هاشمی توصیف کنند.

آغاز انتقادات

همین موضوع بستر ساز آغاز انتقادات جدیدی از رئیس مجلس خبرگان شده که وی را به خاطر چشم پوشی از اقدامات جریان فتنه علیه رای مردم و قانون سرزنش و متهم به همراهی این جریان می‌کند.

سران داخلی و فعالان فتنه که سندی برای اثبات ادعای تقلب نداشتند به پیگیری قانونی این ادعا تن ندادند و با ایستادگی در برابر رای مردم در انتخابات باشکوه ?? خرداد ?? عملا ساز مخالفت با نظر و خواسته مردم و قانون را با آشوب‌های پرهزینه خیابانی به صدا در آوردند و تا ماه‌ها آن را ادامه دادند؛ آشوب‌هایی که به هتک حرمت مقدساتی چون اصل ولایت فقیه، امام راحل و روز عاشورا هم انجامید.

هاشمی؛ سکوت

در تمام این مدت اما، آقای هاشمی هیچ انتقادی از شورش علیه رای و نظر مردم نکرد که حتی به گفته فعالان سیاسی با برخی مواضع مبهم و سکوت خود به حامی جریان فتنه تبدیل شد.

بی‌اعتنایی به دستورات مکرر ولی فقیه

او با وجود تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر ورود خواص به عرصه روشنگری علیه جریان فتنه هم حاضر به کنار گذاشتن مواضع مبهم و شکستن سکوت خود نشد.

البته آقای هاشمی در ادامه سخنان امروزش اظهاراتی را بیان کرده است که نشان می‌دهد بی‌توجهی خود به دستورات ولایت فقیه و حتی هیچ یک از انتقادات منتقدانش را قبول ندارد.

خود را ملزم به تبعیت از دستورات ولی فقیه می‌دانم!

او در سخنانی گفته است: دیدگاه اینجانب با رهبری در کلیات تفاوتی با یکدیگر ندارد و طبیعی است که در اجرا میان افراد اختلاف دیدگاه وجود دارد و در همین زمینه نیز خود را ملزم به تبعیت از دستورات ایشان می‌دانم.

آقای هاشمی که حتی در برابر شعار «مرگ بر اصل ولایت فقیه» فتنه گران سکوتش را نشکست، پس از یک سال از سردادن این شعار گفته است که «اصل ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران عاملی وحدت بخش است و حمله به اینجایگاه و همچنین دفاعیاتی که مبنای آن دین اسلام و عقل و منطق نیست هر دو با یک هدف صورت می‌پذیرد.»

منتقدان معتقدند علت سکوت و مواضع مبهم آقای هاشمی در برابر تحریف اندیشه‌ها و آرمان‌ها امام خمینی (ره) از جمله در روز قدس و ?? آبان سال گذشته، هتک حرمت امام راحل در ?? آذر ماه ?? و نیز توهین‌های مکرری که جریان فتنه در محافل سیاسی و رسانه‌ای خود به مقدسات کرده، همچنان بی‌پاسخ مانده و نیاز به توضیحات مفصلی دارد.

البته برخی اظهارات رئیس مجلس خبرگان همچون سخنانش در زمان جمعه جنجالی ?? تیرماه و دیدار‌هایش با مجرمان فتنه ?? و خانوده‌های آنان، شعله انتقادات را علیه آقای هاشمی بلند‌تر کرد اما باعث نشد که او برای خروج از کانون اعتراضات اقدام کند و همانند موضعی که امروز درباره علما و مراجع گرفته، به دفاع از اندیشه‌های امام راحل و علیه جریان فتنه بر خیزد.

پشت پرده چیست؟

با این همه آقای هاشمی مطابق آنچه انتظار می‌رفت، به انتقادات گسترده‌ای که از سال گذشته درباره مواضعش مطرح شده، پاسخ نداد که حتی ترجیح داد همچنان در برابر حملات مکرر جریان فتنه به رای مردم، مقدسات و اندیشه‌های امام از جمله ولایت فقیه سکوت کند.

اما نکته‌ای که بیش از همه در سخنان امروز آقای هاشمی خودنمایی می‌کند، مشابهت تامل برانگیز اظهارات او با موضع رئیس بنیاد باران است که در فاصله زمانی کمتر از یک روز بیان می‌شوند؛ موضوعی که به گفته برخی فعالان رسانه‌ای یک برنامه ریزی و هماهنگی سیاسی را به ذهن متبادر و این انتظار را تقویت می‌کند که دیگر فعالان نزدیک به آقای هاشمی و جریان فتنه برای به ثمر نشستن هدف این برنامه ریزی سیاسی دست به بیان اظهارنظرهایی مشابه و حمایت از موضع آقای هاشمی و آقای خاتمی بزنند.
 






اخرین مطالب