سفارش تبلیغ
صبا ویژن





"فارسی وان" دیروز؛ "من و تو1" امروز

  • نویسنده:حسین ملکی
  • تاریخ:دوشنبه 89/9/1

شبکه ماهواره ای من و تو1 (manoto1 ) با "استراتژی تفاوت و تمایز" شروع به کار کرده و درست جایی وارد عمل شده که رسانه ملی سکوت می کند.

شبکه "من و تو1" (manoto1) اولین کانال از گروه شبکه تلویزیونی مرجان (MTN) در لندن بشمار می رود که با انتخاب نامی آگاهانه ،  "دیپلماسی عمومی" را در ذهنمان تداعی می کند. این شبکه در شهر لندن متمرکز است و به گمان من تحت حمایت دستگاه دیپلماسی عمومی لندن است.
 این شبکه ماه هاست که در حال آماده سازی برای پخش برنامه هایش از پایتخت انگلیس است و خود را شبکه ای متفاوت و جنجالی برای بزرگسالان معرفی می کند و ادعا می کند قرار است از هر آنچه که بینندگان دوست دارند حرف بزند. این شبکه اولین شبکه ماهواره ای فارسی زبان است که به سیستم پخش wide screen مجهز است. طبق آنچه که در وب سایت رسمی این شبکه آمده، بالاترین کیفیت ممکن تهیه و پخش، تنوع و جذابیت برنامه ها را برای مخاطب جوان و بزرگسال مد نظر قرار داده است. manoto1 ماموریت خود را تسهیل ارتباط مستقیم مخاطب با خود در نظر گرفته است.
زمانی که شبکه ماهواره ای فارسی 1 شروع به کار کرده بود، علی رغم بی تفاوتی کارشناسان فرهنگی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی، این شبکه از همان آغاز با اقبال عمومی در میان مخاطبان فارسی زبان و خصوصا ایرانی مواجه شد. تا مدتها صدا و سیما در کمال بی توجهی و با اعتماد به نفسی کاذب ، همچنان راه خودش را می پیمود. البته اینجا یکی از ضعفهای عمده رسانه ملی مشخص شد و این رسانه، برای بهبود کاهش مخاطب، به سمت سریال سازی بیشتر، حرکت کرد. زمانی کهBBC فارسی پایش را به میدان رسانه های فارسی زبان گذاشت؛ دلسوزان نظام آن را تهدیدی برای افکار عمومی دانستند؛ اما باز هم سازمان عریض و طویل صدا و سیما، شیوه سنتی خویش را می آزمود و روی اسبی که هرگز برنده نخواهد شد شرط می بست. در واقع BBC  فارسی بنای خود را روی ضعف و کاستی دیگری از رسانه ملی گذاشته بود و قویترین ضربه اش را به ضعیف ترین موضع ما می زد.
مراد ما نواختن بر طبل تهیِ نقد صدا وسیما نیست. آنچه که مهم و موثر است "استراتژی مدیریت تفاوت و تمایز" است که از سوی رسانه های معارض اتخاذ شده.
بخش فارسی BBC درست جایی وارد عمل می شد که رسانه های ما سکوت می کردند. زندگی در جهان بدون مرز، نفس کشیدن در محیط " ژئومدیا " ست. مرزهای جغرافیایی ما به اندازه برد امواج رسانه های ماست. عظمت ملت ما به تعداد مخاطبان رسانه های ماست. پس هرجا که سکوت کنیم؛ مرزهای خودرا کوچک کرده ایم. بسیار کوچک تر از گربه ملوسی که از قوم قجر به ارث برده ایم.
 زمانی که مجری BBC فارسی در فتنه 88 با هیجان می گفت عمر این رژیم دیگر به سر رسیده است و دیگر نفس های آخرش را می کشد، رسانه ی ملی عموپورنگ و خاله شادونه و آموزش گلدوزی و تبلیغات سود بانکی نمایش می داد؛ و نفس هایمان در سینه حبس بود. ناکامی لشکر 28700 نفری سازمانی به بزرگی صدا و سیما در مقابل BBC فارسی 200 نفره، فیلم دروغین 300 را برایمان تداعی می کرد.
باور کنید اصلا قصد نقد صدا و سیما را نداشتم. سه دهه از عمرمان را صرف این ماهی بزرگ و قدرنشناس کردیم؛ حالا دیگر حتی نمی ارزد که طعمه کوسه ها (منتقدان) شود.
پس از آنهمه عقب نشینی دست آخر تصمصم گرفتیم در پخش خبرهای شبکه اول ، مقداری رنگ و لعاب اضافه کنیم و موسیقی خبر را عوض کنیم. و صد البته قفل پولادین سکوت را همچنان حفظ کنیم. در واقع سهم مان از جنگ نرم فقط اختلال در امواج BBC فارسی و فارسی 1 بود.!!!
حالا دیگر در افواه پیچیده که شبکه "من و تو1" ( manoto1) دارد می آید. طبق آنچه که خودشان اعلام کرده اند قصد دارند برنامه هایشان را با بالاترین کیفیت ممکن تهیه کنند و به مخاطب ایرانی تقدیم کنند. و بنایشان را بر احترام به مخاطب گذاشته اند. در هفته اول پخش برنامه مسابقه " آکادمی موسیقی گوگوش" به ادعای خودشان نیم میلیون تماس تلفنی به این برنامه شده بود که 75% آن از ایران بود. این موضوع حکایت از آن دارد که در مدت کوتاهی همه مرزهای جذب مخاطب را درخواهند نوردید.
TynLEBy.jpg
عمده افرادشان سابقه ژورنالیسم حرفه ای و کار با مخاطب و رسانه دارند و بعضا با بخش فارسی شبکه BBC نیز همکاری داشته اند. آنها بنابر همان "استراتژی تفاوت و تمایز" تصمیم دارند روی موضوعاتی دست بگذارند که مرزهای کوچک صدا وسیما را کوچک تر خواهد کرد. موضوعاتی از قبیل برنامه پرمخاطب آکادمی موسیقی گوگوش. موسیقی پاپ، معرفی گروه های موسیقی شیطانپرستی و متال تهران، سینما ، فرهنگ و اقتصاد، بحث و گفتگو در مورد ایران، مذهب و خرافات، آموزش رقص عربی، اتاق خبر: پخش اخبار با شیوه ی متفاوت اتاق خبر ( newsroom ) که حتی در پایان هر هفته آخرین قیمت کالاهای مصرفی در ایران و بریتانیا را مقایسه کرده و با جهت دهی مطابق BBC فارسی است، برنامه ثروتمندان ، مستند های حرفه ای و فوق العاده ، آشپزی : برنامه زرشک ، جادوگری توسط یک جادوگر جوان آمریکایی، سیرک های روز دنیا، ورزش زنان و...
تاکتیک جالب توجه مورد استفاده در  "من و تو1" (manoto1)  و تاکتیک مغفول مانده در رسانه ملی، استفاده از جایگاه ویژه ی celebrity diplomacy یا همان دیپلماسی مشاهیر است. در این نوع از دیپلماسی عمومی، از مشاهیر و هنرمندان موسیقی و سینما و ورزش و... برای جذب و تاثیر بر مخاطب استفاده می شود. برنامه آکادمی موسیقی گوگوش و یا مصاحبه با خواندگان لس آنجلس نشین و شاعران و آهنگسازان آنها، واجد چنین ظرفیتی است. قطعا برای مردم ما عرصه خصوصی زندگی مشاهیر و هنرمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این موضوع چنگاویزی موثر برای اقبال مخاطب ایرانی است. برای مثال، برنامه greatest hits هر هفته یک آهنگساز یا ترانه سرا را معرفی‌ و ده اثر از کارهایش را گلچین می‌کند تا بیننده‌ با چهره پشت آثاری که سالها با آنها ارتباط گرفته آشنا بشوند. (ازجمله خوانندگان لس آنجلسی ، داریوش ، ابی و..)
B155.jpg B100.jpg
دانستنش خالی از لطف نیست که، مکتب انحصاری امنیت فرهنگی کشور ما مکتب چهارم ، یعنی مکتب اکازیونالیسم Occasionalism است. با این معنی که تهدید هایی که به درون فرهنگ کشور ما نفوذ می کنند، نهایتا راه به جایی نبرده و تبدیل به گوهری نایاب می شوند. مدل مورد نظر در این مکتب مدل صدف و مروارید است. صدف همواره ریگی که به درونش نفوذ می کند را در درون خود می پروراند و آن را تبدیل به مروارید می کند. گوهری با ارزش که قدر و قیمت صدف را نیز صد چندان خواهد کرد. شاید راه اندازی این شبکه ها، علیرغم به هم زدن توازن امنیت فرهنگی کشور ما، به تعالی و رشد فرهنگی و قدرت نرم این کشور بیانجامد و افق جدیدی را پیش چشمان مسوولین رسانه ملی بگشاید.
جنگ نرم نیز چنین ماهیتی دارد، علیرغم گرفتن تلفات معدودی از ما، ما را به حقیقت انسان کامل نزدیک می کند و حقیقت دین را، چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، به منصه ی ظهور می کشاند و نردبان تعالی فرهنگ اسلام واقع می شود.






اخرین مطالب